ثبت رکورد جدید گران‌ترین خانه‌های تهران در زمستان 96 به روایت مرکز آمار؛

گروه مسکن- مرکز آمار متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی میزان تغییرات اجاره‌بها در زمستان سال گذشته را نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد‌. در این گزارش تاکید شده است در زمستان سال گذشته قیمت خرید و فروش واحد مسکونی 2/33 درصد نسبت به زمستان سال 1395 افزایش نشان می‌دهد‌. در عین حال متوسط مبلغ اجاره به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی رشدی برابر با 26 درصد را تجربه کرده است‌.
بررسی این آمار نشان می‌دهد که طی زمستان گذشته حداکثر قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران 26 میلیون و 666 هزار تومان بوده است‌. حداقل قیمت زمین در تهران در مدت یاد شده 737 هزار تومان و متوسط قیمت 9/5 میلیون تومان بوده است‌. همچنین بالاترین قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان سال گذشته 37 میلیون و 835 هزار تومان بوده است که رکورد جدیدی در قیمت زیربنای مسکونی را به ثبت رسانده است‌.
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران ارزان‌ترین واحد مسکونی فروخته شده در تهران 515 هزار تومان در هر مترمربع قیمت داشت‌. در عین حال گران‌ترین واحد فروخته شده در تهران نیز در هر مترمربع 37 میلیون و 853 هزار تومان قیمت داشته است‌. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این کلانشهر به این ترتیب برابر با 5 میلیون و 871 هزار تومان گزارش شده است‌.
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 5 میلیون و 992 هزار تومان با میانگین مساحت 276 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 6/13 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5/33 درصد افزایش داشته است‌.


بر اساس سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور بنگاه‌های معاملات ملکی موظف هستند مشخصات کلیه معاملات خرید و فروشی که سند آنها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در این سامانه ثبت کنند‌.
با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کل شهر می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) که در آن، وزن با استفاده از سهم واحد‌های مسکونی دارای سکنه محاسبه می‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد‌.
افزایش 33 درصدی قیمت مسکن در حالی رخ داده است که طی چند سال گذشته تورم مسکن با اندکی اختلاف از تورم عمومی رشد می‌کرد‌. به گفته کارشناسان چنین وضعیتی با وجود رکود معاملات از ظهور پدیده «رکود معکوس» در بازار مسکن حکایت می‌کند‌. حسام عقبایی نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک مسکن در گفت‌و‌گو با مهر با بیان اینکه معکوس شدن رکود بازار مسکن را تاحدودی تایید می‌کنیم، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر توازن عرضه و تقاضای مسکن تغییر کرده و تقاضا از عرضه پیشی گرفته است‌.
وی با رد این ادعا که فروشنده‌ها از فروش واحد به دلیل آنکه احتمال افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده وجود دارد، گفت: مسکن در سه ماه پایانی سال گذشته رشد خود را در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تجربه کرده است و اینکه فروشندگان از فروش ملک خود سر باز می‌زنند به این دلیل است که بازار در اصطلاح مشاوران املاک «گم» است؛ به معنای دیگر بازار دچار نوعی گنگی شده است که علت آن؛ عدم تثبیت بازارهای موازی مسکن و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت بازار در ماه‌های پیش‌رو است‌.
عقبایی تاکید کرد: به نظر من این وضعیت تا پایان رمضان به اتمام می‌رسد‌. وی با اشاره به موثر بودن رکود ساخت‌وساز مسکن در شش سال گذشته گفت: برای تغییر این وضعیت باید ۱۱ سال از سمت عرضه حمایت کنیم، تا توازن به عرضه و تقاضای مسکن بازگردد‌.
سایر اخبار این روزنامه
نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند پیگیری وضعیت خانه و باغ دکتر مصدق به مناسبت سالروز تولدش؛ آزادی فلسطین سنت الهی است آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند دلار زدایی از اقتصاد ایران ترس پیونگ‌یانگ از تکرار سناریوی لیبی سناریوهای آینده بورس ثبت رکورد جدید گران‌ترین خانه‌های تهران در زمستان 96 به روایت مرکز آمار؛ رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: ملت غرغروی ایران! دن‌کیشوت‌های حزبی! راهکاری برای عبور تهران از بحران استراتژی توسعه صنعتی پس از سه سال هنوز در خواب است توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ زمزمه‌های توتال برای خروج از پارس‌جنوبی؛ اختلالات به نوبت: بی‌اطلاعی از جزییات قرارداد توتال انتخابات عراق و برآیندهای داخلی و خارجی بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی